Nadat het evenement vanwege corona meerdere keren moest worden uitgesteld, is onlangs op 13 oktober alsnog feestelijk stilgestaan bij het jubileum van Carel Raymakers. Op steenworp afstand van het bureau van de Orde – in het Van Gogh Museum – werd onder het genot van een glas champagne en een reeks prima happen uitgebreid stilgestaan bij de 42,5 jaren die Carel inmiddels advocaat is. Het ABB was er natuurlijk bij.
Tekst: Nick van den Hoek en Jeroen Wendelgelst
Het door zijn kantoor Jahae-Raymakers georganiseerde feest had een verrassing moeten zijn voor Carel. En in de Uber onderweg naar het museum zat hij waarschijnlijk ook nietsvermoedend. Toen genodigden hem eerder ‘veel plezier’ wensten of meldden ‘er helaas niet bij te kunnen zijn’ had Carel waarschijnlijk wel door dat er íets op handen moest zijn.
Onder luid applaus en helaas niet onder begeleiding van het iconische nummer Eye Of The Tiger daalde Carel rond half acht de lange trappen van het museum af. Na die afdaling werd de ‘meesterverteller’ direct getrakteerd op een lovende speech van zijn kantoorgenoot Jurjan Geertsma. Die vertelde onder meer hoe Carel een onder druk staande getuige in de Klimop-zaak aan de praat kreeg door naast hem te gaan zitten en samen door de stukken te lopen. Ontroerend bijna waren de woorden van de dochter van Carel dat haar toegewijde vader op professioneel gebied een voorbeeld voor haar is. Luchtig werd het toen een welhaast onophoudelijke stroom foto’s de revue passeerde waarop Carel in privésetting aan het bellen is met cliënten of kantoorgenoten, bijvoorbeeld op vakantie of met kleinkinderen op schoot. Ook werd uitgebreid stilgestaan bij de ruim 30 jaar die Carel verbonden was aan Boekel De Nerée. Tijdens zijn eerste jaren werkte hij in de ‘sociale unit’ van dat kantoor, waar hij ook veel strafzaken behandelde. Vaak met succes. Zoals later ook in de beroemde Balpenmoord-zaak; na het horen van de vrijspraak van zijn cliënt in hoger beroep werd hij bij zijn enigszins verlate aankomst op de maatschap-vergadering ontvangen met een staande ovatie.
Alsof toeval niet bestaat werden de genodigden de gelegenheid geboden de expositie van ‘Golden boy’ Gustav Klimt te bewonderen. De curatoren van het museum vertelden daarbij honderduit over de inspiratiebronnen van de beroemde kunstenaar. Klimt is vooral bekend om zijn portretten van de Weense bourgeoisie in het keizerlijke Wenen van eind 19e eeuw, maar hij maakte ook landschappen, waarbij hij soms in detail inzoomde op de schoonheid van de natuur. Het goud en de decoratieve patronen die zijn werken kenmerken, staan symbool voor een artistieke revolutie, waarin hij de weg effende naar de moderne schilderkunst. In het kuise Oostenrijk was Klimt tijdens zijn leven omstreden vanwege zijn erotische tekeningen en schilderijen van vrouwen.
Ook de catering van het evenement was uitstekend. Direct bij binnenkomst kreeg iedereen al een glas champagne, dat desgewenst meerdere keren kon worden bijgevuld. Na het bezoek aan de Klimt-expositie volgde een keur aan uitstekende, kleine gerechtjes begeleid door even goede wijnen.
Al met al kan worden gesproken van een zeer geslaagde avond die recht deed aan de betekenisvolle bijdrage van Carel Raymakers aan de Amsterdamse advocatuur in de afgelopen 42,5 jaar.
De bezoekers van de jubileumbijeenkomst brachten samen een bedrag van 12.235,- euro bijeen,
dat door Carel Raymakers werd gedoneerd aan Irma van den Berg van Lawyers for Lawyers.